Een raamambtenaar heeft een brede kijk op zaken. Dat komt doordat hij heel de dag uit het raam te kijkt naar de gemeenschap om hem heen. Te bedenken wat hij nu het beste als eerste kan aanpakken. ūüėČ

En dan is het des te makkelijker als je al die overpeinzingen overzichtelijk neer kan zetten in een mindmap. Dat kan uiteraard op papier. Een lekker groot formaat A0 of het whiteboard op je kamer. Maar het kan ook met iMindmap. Dan kunnen anderen het ook lezen – wat wel handig is met mijn handschrift.

Dit is de kracht van mindmapping: een raamwerk uitzetten om je gedachten op te hangen. Net zoals de kracht om je huis op te ruimen en op te ruimen, voelt mind mapping ongelooflijk bevredigend en bevrijdend.

Wat is Mind Mappen?

Ik definieer het als een gereedschap om mijn brein te legen. Anderen noemen het een middel om brainstorms vast te leggen of om zaken te organiseren. Ik denk dat het beide is. Het is gewoon een effectieve manier om je gedachten op papier te krijgen. In je hoofd lijkt het alsof je van de hak op de tak springt, maar als je het dan visualiseert met een mindmap, is het allemaal hartstikke logisch.

Het mooie van mindmappen is dat het zowel je linker als je rechterzijde – je creatieve als je logische kant – van de brein gebruikt. Het brengt beide zijden in evenwicht. Is dat niet prachtig? Precies wat mijn brein nodig heeft. Ik heb zo’n brein met duizend-en-√©√©n idee√ęn en te weinig uren in een dag. Het is dan heerlijk om alle idee√ęn te lozen op papier.

Hoe werkt mindmappen?

Ik leg hier de papieren versie uit. Er zijn op YouTube genoeg filmpjes te vinden die de digitale versies uitleggen. En op de één of andere manier werkt pen en papier voor mij nog altijd het beste.

  • Begin in het midden van je papier. Schrijf je hoofdonderwerp en zet er een cirkel omheen.
  • Dan, zonder al te diep na te denken – vertak je.
  • Voeg categorie√ęn en subcategorie√ęn toe terwijl¬†je werkt, en breng alles in kaart.
  • Gebruik de pagina vrij – het hoeft niet helemaal netjes en opgeruimd te zijn!
  • ¬†Maak je niet al te veel zorgen over het in de juiste positie plaatsen van dingen – als je verder gaat, zullen er patronen verschijnen en zullen er¬†zich herhalende gedachten zichtbaar worden.
  • Je¬†kunt lijnen en bubbels tijdens het spelen wissen en aanpassen. (Ik raad aan om potlood te gebruiken, of gewoon¬†te accepteren dat je sommige dingen weer doorstreept)

Het belangrijkste is dat als je een gedachte in je hoofd hebt gerelateerd aan je onderwerp, het ergens op de kaart moet opschrijven, zodat het je brein rust heeft.

Elke mindmap is uniek, maar elke begint in het midden en straalt uit als de takken van een boom. Als je het gevoel hebt dat je meer dan één centraal onderwerp in gedachten hebt, voel je dan vrij om meer dan één kaart te maken!

Vaak merk ik echter dat wanneer ik alles op papier zet, ik dingen zie die een verbinding maken die ik niet eerder had gerealiseerd.

Wat gebeurt er in je brein wanneer je mindmapt?

Terwijl je je mindmap cre√ęert, werken de linker en rechter¬†kant van je brein samen. Mindmapping maakt gebruik van een breed spectrum van hersenfuncties, zowel links als rechts, inclusief emotiemanagement, verbeelding, lijnen en kleuren, logica, geheugen, lijsten en getallen, woorden¬†en uitdrukkingen,¬†helikopterview en toekomstige planning.

Daarom is mindmappen een uitstekende oefening voor de hersenen – een geweldige bonus voor een al nuttige activiteit.

Om de effectiviteit van je mindmap te vergroten, kun je illustraties toevoegen. Je hoeft geen artiest te zijn Рelke schets zal je hersenen helpen bij het in kaart brengen en later opnieuw lezen.

Wat je stijl ook is, je gedachten op papier krijgen op een niet-lineaire manier in vrije stijl, helpt je brein te legen, zodat je helderder kunt nadenken.

Dit is de kracht van mindmapping: een raamwerk uitzetten om je gedachten op te hangen. Net zoals de kracht om je huis op te ruimen en op te ruimen, voelt mind mapping ongelooflijk bevredigend en bevrijdend.

Heb je ooit mindmapping geprobeerd?