Wat is innovatie?

Deze definitie vond ik in ‘VERSPREIDING. DE ONDERBELICHTE KANT VAN INNOVATIE’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie. Het hele document kun je hier lezen.

“OECD (2005) die innovatie omschrijft als: ‘de implementatie van een nieuw of significant vernieuwd product of dienst, proces, nieuwe marketingmethode of een nieuw organisatiemodel’. Deze omschrijving maakt verschil tussen een goed idee of uitvinding (inventie) en het omzetten ervan naar praktische waarde voor de mens, economie of samenleving (innovatie). Innovatie kan iets nieuws zijn of een nieuwe combinatie van bestaande dingen. Een innovatie kan van technische aard zijn, maar innovaties zijn er ook in organisatieprocessen, businessmodellen en in het sociale domein, in marktomgevingen en niet-marktomgevingen. We sluiten ons verder aan bij Hartley. Zij stelt voor om kleine, voortdurende veranderingen niet als innovatie aan te merken, maar de term te bewaren voor zaken die nieuw zijn voor de organisatie die innoveert, en groot, algemeen en duurzaam genoeg zijn om de werkwijze of het karakter van die organisatie te veranderen.”

Tja, maar wat is dan innovatie?

Koffie zetten geeft het antwoord

Ik leg het tegenwoordig maar uit met het verhaal van de uitvinding van de Senseo. Je weet wel, dat apparaat om koffie mee te zetten. Als echte koffie lurkende ambtenaar moet je dit apparaat op zijn minst kennen of op je aanrecht hebben staan.

Er was eens filterkoffie. Je kieperde een aantal scheppen in een filter. Heet water erop. En het resultaat was dat je voor een aantal personen koffie had gezet. De kwaliteit kon nog al eens wisselen. De één schoot uit met het aantal scheppen. De ander zette water met een bruin kleurtje en noemde dat koffie.
Nu heb ik begrepen dat filterkoffie weer helemaal ‘in’ is. Dus ik hoop niet dat ik hier iemand mee beledig.

Toen kwam Philips met een nieuw koffiezetapparaat – de Senseo. Innovatief in de zin dat we nog geen koffie konden zetten? Nee! We hadden toch de filterkoffie? Ja, dat klopt. Maar toch was het innovatief. De aanpak was anders. Je legt een pad in het apparaat. Er stroomt heet water doorheen. En je hebt één of maximaal twee koppen koffie met iedere keer nagenoeg dezelfde kwaliteit. En … het veranderde onze ochtendroutine. We konden veel sneller een bakkie koffie zetten en er weer vandoor. Koffie werd daarmee meer een fastfoodproduct.

Een poosje later kwam er weer een nieuw apparaat op de markt – de Nespresso (What else). Innovatief in de zin dat we nog geen koffie konden zetten? Nee! We hadden en filterkoffie en Senseo. Nu kwam daar ‘echte kwaliteitskoffie van de barista’ bij (tegenwoordig kun je dat ook met de Senseo). Je kunt nu alle soorten koffie lekker thuis zetten. Van latte macchiato tot cappucino to espresso, etcetera, etcetera.

 

Dus lang verhaal kort. Iets hoeft niet een compleet nieuw product of dienst te zijn om innovatief te zijn. Het kan ook een andere aanpak van een bestaand product of dienst zijn. En wie weet past dat beter bij ….. (zelf invullen).