Heb je er al eens op gelet hoe je achter je bureau zit? Herken je dit? Het is maandagochtend. Je hebt je kind op tijd naar school gebracht. En nog redelijk schoon ook – behalve dan die kleine jamvlek op zijn mouw. Maar goed niemand die dat echt ziet. En zelf ben je ook zonder snotvlekken op je knieën gearriveerd op je werk. Het was stressvol, maar gelukkig redelijk volgens planning.

Op je werk open je je mail en je ziet daar de vragen binnenstromen van je portefeuillehouder over dat ene collegeadvies dat morgen in college zit. En je hebt nu – uiteraard – ook nog drie afspraken staan voorafgaand aan het portefeuillehoudersoverleg aan het einde van de ochtend. Kortom: geen tijd om het uit te zoeken. S#%T!!
Zo maar een dag uit het leven van een ambtenaar. Niets bijzonders toch?

Wat gebeurt er met je als je dit leest en visualiseert? Let eens op je lichaamshouding. Toen ik dit schreef, gingen mijn schouders omhoog. Mijn nek ging op slot en mijn kaak verkrampte. NIET GOED!

Sinds kort hebben wij OFFICE YOGA op het gemeentehuis. Iedere dinsdagmiddag om 12.00 uur beoefend een groepje vrouwelijke collega’s (de mannen hebben het nog niet ontdekt of niet nodig J) onder leiding van een yogadocente een half uurtje yoga. Tot nu toe zijn de kritieken lovend. Zelf beoefen ik ’s avonds thuis ook yoga of tai chi, maar dan de variant waar je een matje voor nodig hebt.

Welke oefeningen kun je op kantoor doen? Met behulp van het kopieerapparaat, je bureaustoel en –tafel?

1. Meditatie en hartcoherentie

Ga rechtop in je stoel zitten. Breng je aandacht naar je ademhaling. Observeer gedachten en gewaarwordingen die voorbij komen, laat deze bewust los en keer terug naar je adem. Doe dit twee minuten. Begin vervolgens dieper en krachtiger in- en uit te ademen: vijf tellen in en vijf tellen uit. Visualiseer hoe je adem door je hart naar binnen en naar buiten stroomt. Terwijl je dit geconcentreerd doet, focus je op een ervaring of herinnering die je blij maakt en/of positief stemt. Je gaat terug naar dat moment. Wat voelde je? Herbeleef het. Na nog eens drie minuten doe je je ogen weer open.

2. Draaiing van de ruggengraat

Ga rechtop in je stoel zitten. Pak met je rechterhand de linkerarmleuning van je stoel vast. Je linkerhand breng je naar de rugleuning. Kom rechtop zitten en draai op een uitademing naar links. Je kijkt over je linkerschouder. Blijf hier voor drie ademhalingen. Daarna kom je rustig terug naar het midden. Doe vervolgens de andere kant.

3. Nekdraaiing

Ga rechtop in je stoel zitten. Op een uitademing breng je je hoofd langzaam naar beneden, je kin in de richting van je borstbeen. Op een inademing draai je langzaam je hoofd je rechterschouder. Voor drie ademhalingen blijf je hier. Eventueel breng je je rechterhand op je linkeroor om de strekking nog iets intenser te maken. Op een volgende uitademing breng je gecontroleerd je kin terug naar je borstbeen, en op een inademing draai je je hoofd naar je linkerschouder. Na drie ademhalingen breng je je kin terug naar je borstbeen, en op een inademing breng je je hoofd langzaam weer omhoog.

4. Rotatie van de schouderkop

Ga rechtop je in stoel zitten. Plaats de vingers van beide handen op beide schouders, je ellebogen wijzen opzij. Draai dan grote cirkels met beide ellebogen. Naar voren, omhoog, naar achteren en naar beneden. Herhaal dit drie keer en maak dan cirkels in tegenovergestelde beweging. Ook drie rondes.

5. Strekking van armen en bovenlichaam

Ga rechtop in je stoel zitten. Verstrengel je vingers in elkaar, breng de rug van beide handen naar je borstbeen. Op een uitademing strek je beide armen naar voren. Ontspan je schouders. Blijf hier voor drie ademhalingen. Op een volgende inademing strek je beide armen, vingers blijven ineengestrengeld, omhoog. Op een uitademing breng je beide armen naar links en houd je rechterbil op de stoel. Blijf hier voor drie ademhalingen. Op een inademing breng je beide armen omhoog. Op een uitademing breng je beide armen naar rechts, houd je linkerbil op de stoel. Blijf hier voor drieademhalingen. Op een volgende inademing breng je armen terug omhoog. En op een uitademing haal je vingers uit elkaar, en breng je armen zijwaarts naar beneden.